Alle som maler med akvarell har en forkjærlighet for forskjellige farger og merker, og i denne posten så tar jeg for meg testing av et relativt «nytt» produkt, nemlig akvarellfargene QoR watercolor, fra Golden.
NB! Jeg tester ikke generell informasjon som lysfasthet, granulering, flokkulasjon osv. Dette finnes det et mylder av tester på med et lite google-søk.
Jeg var relativt spent da jeg skulle prøve ut QoR for første gang, og kan jo røpe at disse akvarellfargene har blitt et fast innslag i malerskrinet mitt etter andre gangen jeg testet de ut. Det er nemlig slik at QoR er vanvittig pigmentert, og det er derfor kanskje noe vanskeligere å mestre de første gangene man har de ned på papiret.
Så hva er QoR?
For å få et lite innblikk i hva QoR vannfarger er, viser jeg til promo-videoen som Golden selv har sluppet, fordi den beskriver veldig godt visuelt hva forskjellen på QoR vannfarger og tradisjonelle vannfarger (som de fleste kjenner til) er.
Promo-video fra Golden – «QoR vs Ordinary Watercolors».
Ting jeg tester for
- Tilgjengelighet, i butikk og på nett.
- Hvordan det er å male med, jeg tar utgangspunkt i en illustrasjon.
- Hva slags muligheter har man med QoR, og hva finnes av tilleggsprodukter.
- Blandinger med andre akvarellmerker.
Tilgjengelighet
Her nede på Sørlandet hvor jeg holder til er det stort sett kun en butikk som jeg handler kunst-materiell i som har QoR. Butikken ligger i sentrum av Kristiansand (i Kvadraturen), og heter Hobbyhimmelen. Nede i kjelleren her finner man et mylder av utvalg, og blant dette er det masse produkter fra Golden – deriblant QoR.
Med et raskt google-søk finner jeg de tre første butikker som har det for salg på nett:
Disse fargene er altså godt tilgjengelig her i Norge, noe jeg jo virkelig er glad for.
Hvordan er det å male med
Først av alt, dette er veldig intenst pigmentert maling, dermed er det veldig greit å vite at det ikke er mye maling man trenger på paletten. Jeg har som oftest ikke mer en en lillefingernegl av mengde på paletten, og vanner dette ut deretter. Noe som er greit å vite med all type akvarell er at den blir relativt matt dess mer vi vanner den ut, men at med det finnes medier man kan tilsette skulle man ønske å beholde glansen. Kanskje ikke alltid noe man forbinder med akvarell, men det eksisterer.
+ Utrolig mye pigmenter for pengene.
+ Stort utvalg av farger, og også singelpigmenter.
+ Utrolig lett å blande.
+ Fleksible i tykkere påføringer.
+ Muligheter for kontraster mellom blanke og matte påføringer.
+ Veldig klare farger (ingen grålige eller skitne farger).
+ Kan fint brukes sammen med annen akvarell.
+ Veldig lett å væte opp igjen etter tørking.
+ Krymper på nær ikke lik mye som akvarell med gummi arabicum når man har det over i en palett.
– Blir veldig glatte i tykkere påføringer, noe som gjør det vanskelig å kunne f.eks. tegne over.
Jeg starter med å blokke ut farger som skal brukes, veldig uttynnet. Det er kjekkere å ha på mange lag for å oppnå farge-intensiteten man ønsker, da det er lettere å legge på farge enn det er å ta av.
Her er illustrasjonen ferdig, og det er brukt mange her for å oppnå ønsket resultat. Noe som er litt kult med QoR er at den kan påføres såpass tykt (pga fleksibiliteten i aquazol – bindemiddelet), at den også kan benyttes likt gouache. Jeg har mange hvite partier i bildet som er lagt på etterpå, og mesteparten av dette er hvit farge. For ekstra dramatikk har jeg brukt akvarellblyant over som siste «finish».
Alt i alt er QoR rimelig fantastisk når det kommer til stykket, og man har vendt seg på den intense pigmenteringen. Jeg synes den var vanskelig å kontrollere i starten, men nå er den – som nevnt tidligere – et fast innslag i fargepaletten.
Hva slags muligheter har man, og hva finnes som tilleggsprodukter?
I tillegg til QoR sine 79+3 farger (79 «vanlige» farger, og 3 tilleggsfarger av iriserende typer) finnes det 3 typer grunninger som gjør at man kan male akvarell på mye mer enn bare papir, og 3 forskjellige medier man kan bruke for andre ting. Vi skal ta for oss alle disse mediene man har til QoR.
Grunninger (Brukes på tre, metall, papir, lerret, papp, mm.):
1. Cold Press Ground (Håndlaget papir – lignende overflate), kan påføres tykk eller tynn. Må tørke helt før den males på.
2. Watercolor Ground (Absorberende overflate, påføres i 2 – 3 lag. Kan tynnes opp med opptil 25% vann). Dette er en grunning som er helt fin i strukturen, og som er superkul med måten den absorberer farge på.
3. Light Dimensional Ground (Fleksibel overflate, lik en svamp), kan påføres tykk eller tynn. Her har man muligheten for å bygge litt ut før man skal male. Denne grunningen bruker man når man skal lage struktur på overflaten.
Medier:
1. Lift Aid forbedrer «løft» ifra papiret. Hvis du vet at du f.eks. skal male en himmel hvor du ønsker å løfte opp en del av fargen igjen, kan du bruke denne først for å preparere papiret. Denne males på papiret, og må tørke helt før man begynner å male.
2. Watercolor Medium er et transparent medium man kan tilsette fargen for å få en blankere overflate. Dette skaper en mulighet for å kunne benytte helt andre kontraster, som matt vs blankt med akvarell.
3. Synthetic Ox Gall er et medium som forbedrer flyt av farge, samt hvor mye den renner utover. Denne haes i vannet, ca. 2- 5 dråper til 2,5 dl vann.
Her er det tatt bilde av en prøve med de tre forskjellige grunningene, fra et kurs med Golden hos Decorativ i Oslo, 23.05.2019.
Hvordan er disse å blande farger med?
Fargene er smøraktig i konsistens, og nesten litt seig, med vekt på nesten. De er svært enkle å blande sammen, og man kan lage store variasjoner av farger med disse.
Her har tatt utgangspunkt i 3 singelpigmenterte farger som jeg har laget en serie fargerblandinger med, en liten høstpalett, rett og slett. Jeg har blandet sammen fargene på en helt vanlig, slett og ren palett med en palettkniv. Jeg har deretter distribuert de i egne, tomme kopper man får kjøpt til akvarellskrin. Disse koppene er bl.a. å få kjøpt hos Hobbyhimmelen, og er av merket Kremer.
Hvordan fungerer de sammen med andre farger av andre merker?
De fungerer helt utmerket, men man må huske på at disse fargene har ekstremt god fleksibilitet kontra farger laget med gummi arabicum. Denne egenskapes svekkes dess mer man bruker av farger laget med gummi – arabicum.
Det kan også være en ide å starte forsiktig når man skal gjøre blandinger. Start med utgangsfargen din av det andre valgfrie merket du skal brukes, og tilsett deretter QoR i veldig liten mengde om gangen. Denne overdøver raskt andre farger pga. hvor mettet den er med pigmenter.