Oljemaling som flyter likt smør, godt pigmentert og som kan tynnes ut og vaskes av med vann og såpe? Ja, takk! 

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for oljemaling, ikke fordi jeg aktivt utnytter det mediet mye, men fordi jeg vokste opp med min mor som hadde oppspente lerreter på veggen hjemme, og oljemaling på paletter som lå rundt forbi de arbeidene hun holdte på med. Når jeg var veldig liten og vi bodde i Oslo, var jeg ofte med på atelieret hun arbeidet på, og oljemalingslukten var et fast innslag. Nå er det rett og slett nostalgi! 

Men hva gjør man da, når man ønsker å male med oljemaling, men ikke har mulighet til å holde på med løsemiddel hjemme i stua? 

Joda, da finnes det vannløselige alternativer. 

 

 

Cobra Artist oljemaling, bildet er lånt fra Royal Talens.

 

Så hva er Cobra vannløselig oljemaling?

Cobra vannløselig oljemaling (Artist) er en vanlig oljemaling (pigmenter + linolje) som jeg vil tro er tilsatt emulgatorer som gjør at vann kan binde seg til den. Oljemalingen er ikke tilsatt noe som fordamper, og dermed krymper den ikke etterhvert som den herder (den herder i en kombinasjon av luft og lys).  Dette gjør at oljemalingen holder på penselstrøk – detaljene. 

La oss teste!

 

Informasjonsvideo av Cobra Watermixable oil paint, av Royal Talens.

 

Ting jeg tester for

  • Tilgjengelighet, i butikk og på nett.
  • Hvordan det er å male med, jeg tar utgangspunkt i en illustrasjon.
  • Hva slags muligheter har man med Cobra, og hva finnes av tilleggsprodukter.
  • Hvordan blander de seg, og hvordan fungerer de med andre merker?

Tilgjengelighet

Her nede på Sørlandet hvor jeg holder til er det stort sett kun en butikk som jeg handler kunst-materiell i som har Cobra, da Artist – varianten (Det er kun denne jeg tester). Butikken ligger i sentrum av Kristiansand (i Kvadraturen), og heter Hobbyhimmelen. Nede i kjelleren her finner man et mylder av utvalg, og blant dette er det masse produkter fra Royal Talens, deriblant Cobra Artist Watermixable Oil. 

 Med et raskt google-søk finner jeg de tre første butikker som har det for salg på nett:

Disse fargene er altså tilgjengelig her i Norge, noe jeg er veldig glad for ettersom at det raskt har blitt en favoritt!

 

 

Hvordan er de å male med

Cobra vannløselig oljemaling fantastisk å male med.

Jeg starter alltid ut med å tenke at produktet er akkurat det jeg er lovet, med forventningene som hører til! 

+ Malingen er smøremyk og veldig lett å blande.

+ Malingen har et godt utvalg av farger. 

+ Fargene er godt pigmenterte. 

+ Malingen holder penselstrøk, rett ifra tuben. 

+ Malingen har flere mediumer man kan tilsette, og disse er lette å bruke sammen med malingen. 

+ Fargene mikser godt med hverandre, og jeg kan egentlig ikke skille disse fra vanlig oljemaling. 

– Noen av fargene er mer matt i fargen enn hva jeg skulle ønsket, som f.eks. Kobolt blå. Heldigvis finner det Painting Medium man kan ha i, men dog, dette mediumet gulner noe over tid, og det er kanskje ikke så ønskelig i en kobolt blå farge.

+ Kort herdetid på mange av fargene, selv om noen var litt mer standhaftige enn andre i tykke strøk.

 

Studie av selvportrett av Rembrandt von Rijn.

Jeg har startet ut med en fargepalett som passer til et studie jeg gjør av et selvportrett av Rembrandt. Jeg tar utgangspunkt i pigmenter man kunne kommet over på 1600 – tallet.

 

Jeg er altså godt fornøyd med resultatet, og har her gjort bare et lite utsnitt av et maleri. Fargene herder relativt raskt og beholder glansen utrolig godt. Jeg var overrasket over hvor godt f.eks. raw umber holdt på glansen, ettersom at jeg er vant til at dette pigmentet har en tendens til å bli noe matt etter det er herdet.

Noe som kan være greit å vite, er at tommelfingerregelen om FAT OVER LEAN også gjelder her, skal man unngå krakkeleringer!

 

Hva slags muligheter har man, og hva finnes som tilleggsprodukter?

Cobra Artist vannløselige oljer kommer i et spekter av 70 forskjellige farger, som alle (avgjort av selve pigmentet) varierer i transparens og opakhet. I tillegg til selve malingen finner man ikke mindre enn 7 tilleggsprodukter, som vi tar en liten kikk på:

Fernisser (varnish): NB! Ferniss må kun påføres etter et maleri er HELT HERDET (eller «tørt» om du vil)! Dvs. en plass mellom 9 – 12 måneder. De fleste fernisser som inneholder White Spirit er meget lettantennelig! Cobra fernissene gulner og krakkelerer ikke over tid (i følge Royal Talens sine egne sider). 

1. Varnish Gloss (Syntetisk resin + White Spirit) er en ferniss som gir et blankt resultat, og som beskytter maleriet. En blank ferniss vil øke dybden i fargen den påføres over, men vil gjøre overflaten blank. Er man usikker på om man vil like hvordan resultatet ser ut, kan man teste med vann over den tørkede malingen først for å se hvordan det cirka vil se ut med en blank ferniss over. 

2. Varnish Satin (Syntetisk resin + White Spirit) er en ferniss som er halv – matt, og som beskytter maleriet. Finishen ligger en plass mellom matt og blank, og gir ikke en direkte skinnende overflate slik en blank ferniss gjør, men er fortsatt litt blankere enn en matt ferniss. 

3. Varnish Matt (Syntetisk resin + White Spirit) er en matt ferniss. En matt ferniss kan få farger til å virke lysere, fordi dybden en blank ferniss skaper fjernes. All blankhet (og også da lysgjennskinn) fra oljen mattes ned.

 

Medier: 

1. Painting Medium kan blandes inn i oljemaling for å gjøre malingen mer flytende og feitere, samtidig som den vil øke transparensen ettersom blandingsforholdet blir mer «olje» og mindre pigmenter. Painting Medium øker også varigheten av malingen. Dette mediumet kan sammelignes med linolje som noen bruker som et medium i vanlig oljemaling. Painting Medium gulner litt over tid.

2. Glazing Medium brukes for å gjøre laseringer. Dette er et ganske flytende medium som øker transparensen på malingen, og samtidig gjør den mer tyntflytende. Denne gulner også litt.

3. Quick Drying Medium er et medium som korter ned tørketiden på malingen, og gjør malingen mer flytende og feit. Dette mediumet gjør også malingen mer transparent, avhengig av hvor mye man bruker. Denne gulner også litt.

4. Painting Paste er en tykk, fargeløs oljemaling som kan tilsettes maling for å beholde tykkelsen, men likevel gjøre malingen mer transparent. Dette mediumet passer veldig godt til impasto – teknikker, ettersom at det er billigere å blande inn Painting Paste sammen med oljefarger, enn å bruke en hel tube oljemaling for å legge på tykke lag. Denne gulner også litt.

 

 

Hvordan er disse å blande farger med?

Fargene blander seg godt, og er utrolig lett å jobbe med. 

 

Hvordan fungerer de sammen med andre farger av andre merker?

For å være helt ærlig, så tror jeg at man bør holde seg til et merke av gangen, ettersom at det er noe usikkert hva som spesifikt er brukt for å gjøre de vannløselige i de forskjellige merkene av vannløselig olje. Jeg har forsøkt å blande på tvers med andre merker som Winsor & Newton sine vannløselige oljer (Artisan), og rett fra tuben kan jeg ikke si at jeg har oppdaget noen shenanigans under blandinger annet enn at de har veldig ulik konsistens, og derfor er vanskelig å blande i utgangspunktet, men de er ikke kompatibel på tvers av hverandre når det kommer til mediumene som hører til. 

Når det er sagt, så kan Cobra vannløselig olje helt fint blandes med tradisjonell oljemaling, men da mister man også vannløseligheten (som nok ikke er et ord, men likevel beskriver det best).